کارگاه تخصصی پیوست نگاری فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، این کارگاه با خوشامدگویی و سخنان عبدالسلام بلوچ زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جواد سالارزهی مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار و مدیرکل روابط عمومی استانداری فعالیت خود را آغاز کرد.
در این کارگاه دکتر هادی برغمدی مدیر مرکز ارزیابی تاثیرات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به عنوان مدرس حضور داشتند و در طول دوره به ارائه مطالبی در خصوص پیوست فرهنگی پرداختند. حاضران کارگاه، مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی و عمومی استان سیستان و بلوچستان (سازمان برنامه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنیاد مسکن، وزارت ارشاد، میراث فرهنگی، سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه زاهدان و...) بودند.
از جمله مطالبی که برغمدی در این کارگاه به آن اشاره نمود سابقه طرح مفهوم پیوست فرهنگی در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه و تاکید بر اجرای پیوست های اجتماعی در ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه کشور بود.
همچنین گفتگو در مورد تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی پیوست اجتماعی در تیر ۱۳۹۹ توسط هیات وزیران و ابلاغ مصوبه ماده واحده تجمیع و یکپارچه سازی پیوست های حوزه فرهنگ از سوی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تیر ۱۴۰۰ از دیگر مطالب ارائه شده در این کارگاه دو روزه بود.
ارزیابی تاثیرات اجتماعی (پیوست فرهنگی و اجتماعی) در این کارگاه به عنوان فرآیندی پژوهشی تعریف شد که در تلاش است به شناسایی، تحلیل و مدیریت تاثیرات (مثبت و منفی، خواسته و ناخواسته) اقدامات مداخله ای و توسعه ای( سیاست، برنامه، طرح و یا پروژه) بپردازد.
در این دوره تلاش شد علاوه بر بیان تعاریف مختلف از ارزیابی تاثیرات اجتماعی، اهمیت و ضرورت اجرای آن، پیشینه طرح این مفهوم در فضای دانشگاهی و اجرایی، معرفی نهادها و سازمانهای داخلی و بین المللی فعال در این حوزه و… به چگونگی اجرای این مطالعات نیز پرداخته شود.
به همین منظور شش گام اصلی برای اجرای این مطالعات از سوی مدرس دوره بیان شد. وی بیان داشت که در گام نخست باید به توصیف اقدام پرداخته شود. در این گام بیان حامیان اقدام، هدفهای اقدام، ماهیت، توجیه های اجتماعی، فنی، اقتصادی و محیط زیستی، بیان مراحل اجرا و معرفی پیمانکاران پروژه بخشی از فعالیت های ضروری است که باید پژوهشگران به آن بپردازند.
در گام دوم بیان رویکردهای نظری در قالب پیشینه پژوهش، ادبیات نظری و نظریه های مرتبط و روش شناسی پژوهش به معنای ارائه روش پژوهش، روشهای گردآوری داده ها و اطلاعات، ابزارهای گرداوری، فنون مورد استفاده برای گردآوری داده و تحلیل آن ها و… انجام میپذیرد.
در گام سوم که به توصیف سیمای اجتماع اشاره دارد، نیمرخی اجتماعی از متغیرها و شاخص های مرتبط با موضوع پژوهش از طریق مطالعات اسنادی، میدانی و پیمایش، گردآوری شده تا شناختی کامل از زمینه و بستر اجتماعی محل اجرای آن سیاست، برنامه، طرح یا پروژهبه دست آید.
گام چهارم به دامنه یابی جغرافیایی و اجتماعی اختصاص دارد. به این معنا که حوزه جغرافیایی تحت تاثیر، افراد، گروه ها، نهادها و سازمان های تاثیرگذار و یا تاثیرپذیر، و متغیرهای تحت تاثیر اقدام در این گام شناسایی و اولویت بندی می گردند.
در گام پنجم با بهره گیری از فنون و روش های برآورد، تلاش می گردد آینده، حداقل در دو وضعیت با اقدام و بدون اقدام ترسیم گردد. همچنین تغییرات پایدار و ماندگار در حوزه های مختلف اجتماعی نیز بیان می گردد. در این گام تحلیل ذینفعان نیز انجام و برنامه ای برای مدیریت، نظارت، اطلاع رسانی و رضایت این دینفعان در زمان اجرا و بهره برداری از طرح بیان می گردد.
در گام ششم نیز باید برای هر یک از تاثیرات شناسایی شده راهکاری عملیاتی با مشارکت ذینفعان مختلف تدوین گردد و در آن متولی اجرای پیشنهاد، زمان اجرا و اقدام مورد نظر بیان گردد. برغمدی در این کارگاه اعلام نمود که آنچه در نهایت میتوان بر آن عنوان "پیوست" گذاشت، گام ششم (نظام مدیریت تاثیرات) ارزیابی تاثیرات اجتماعی است که برای تاثیرات شناسایی شده راه کارهایی عملیاتی ارائه می گردد.
آنچه بیش از همه در این کارگاه به آن تاکید شد، اهمیت آینده نگری و برنامه ریزی بر مبنای پیش بینی آینده بود. حفظ منابع طبیعی، انسانی، مالی و... بی شک با انجام مطالعات اجتماعی و بهره گیری از تخصص و توانمندی متخصصان حوزه جامعه شناسی و علوم اجتماعی می تواند نتیجه بخش بوده و در نهایت اقدامات اجرایی را به آنچه مطالبه عمومی است نزدیک تر نماید.
بخشی از نارضایتی های موجود در حوزه های اجتماعی ناشی از فاصله ای است که بین آنچه مدیران و مسئولان می پندارند برای مردم بهتر است و آنچه شهروندان آن را برای خود ضروری می دانند، وجود دارد. ارزیابی تاثیرات اجتماعی از جمله حوزه هایی است که می تواند به کاهش این فاصله کمک نماید.
برگزار کنندگان این کارگاه امیدوارند که این اقدام گامی مقدماتی به منظور ترویج و نهادینه سازی این مفهوم در استان سیستان و بلوچستان بوده و بتواند به شکل گیری دبیرخانه پیوست فرهنگی و اجتماعی در این استان کمک نماید.
نظر شما :